حجاب از نظر متفکران غربی
- دسته : آداب و حفظ حجاب
- 01 اکتبر 2019 | 12:10
حجاب از نظر بعضی از متفکران غربی اینست که حجاب و پوشش تنها برای انسان ها مخصوصاً زنان است ؛ لذا اگر زنان مسلمان در سراسر دنیا حجاب خود را رعایت کنند دلیل بر آن نیست که زن های ادیان دیگر از آن فاصله بگیرد، پوشش و حجاب زن جز منفعت و دوری از فساد و امنیت چیز دیگری را برای اطرافیان به دنبال ندارد و کسانی که در ادیان مختلف از پوشش اسلامی استفاده نمی کنند بی شک ضربه ای را که بر روح و روان آنها وارد می شود درطول زندگی تجربه کرده اند.
حجاب از نظر برخی از متفکران غربی
زنهای محجبه نمی توانند کارهای اجتماعی انجام دهند؛
در حالی که زن های محجبه در منزل خود کارهای بسیار پُر ارجی انجام میدهند که عبارت است از:
تربیت اولاد و خانه داری و در کنار این مسئولیت های بزرگ می توانند کارهای تولید هم انجام دهند.
مانند: کرباس بافی، پشم بافی،خیاطی،ملیله بافی، گلدوزی، قالی بافی و … .
بعضی از زن های عفیف با داشتن حجاب و عفت در چهار دیواری منزل این کارهای خانگی را انجام می دهند،
همچنین به کمک مردان و شوهران خود هم می شتابند
و در تحصیل مواد خام مانند گندم، جو، برنج و حبوبات دیگر شرکت می کنند و جامعه از دسترنج آنها بهرهمند میشود.
آری! زن های محجوب،وفا و صمیمت بیشتری دارند
و از دسترنج خود به شوهر و فرزندان کمک می نمایند.
بعضی ها در مسئله حجاب گفتهاند که الزام زنان به رعایت حجاب یک نوع سلب آزادی است.
در پاسخ به آنها میگوییم:
آزادی یکی از آرمانهای مهم بشربوده و هست؛ ولی آزادی حدود و مقرراتی ندارد؟
واضح است که آزادی تا آنجا محترم است که به دیگران زیان نرساند و جامعه را دچار فساد و اختلال نکند. آزادی عبارت است از اینکه اشخاص بهتر بتواند هر کاری را انجام دهند، مشروط بر اینکه اقدامات و عملیات آنها صدمه ای به حقوق دیگران وارد نسازد و با حقوق جامعه منافات نداشته باشد.
منتسکیو می گوید:
«آزادی عبارت است از اینکه انسان حق داشته باشد هر کاری را که قانون اجازه داده و می دهد بکند و آنچه قانون منع کرده و صلاح او نیست مجبور به انجام آن نگردد.»
خانم ساچیکو موراتا اهل هوکائیدوی ژاپن است که بعد از خاتمه تحصیلات به دانشکده حقوق دانشگاه چلبا در رشته حقوق فضایی راه یافت اما موفق به دریافت مدرک لیسانس شد و بعد از آن، برای تحقیق در زمینه فقه اسلامی به اخذ دکترای الهیات نایل گردید. وی با اینکه با زبان عربی و فارسی آشنایی نداشت، بر اثر جدیت با این دو زبان هم آشنا شد تا توانست دکترای الهیات را کسب نماید.
ایشان بودایی مذهب و همسرش مسیحی است و احتمالا بعد از انقلاب اسلامی مسلمان شده است.
وی در مصاحبه ای به سوالات بسیاری پاسخ داد که ما دوسؤال آن را در اینجا می آوریم.
خبرنگار گفت: به نظر شما حجاب یعنی چه؟
شما محجوبه بودن آنها را ترجیح می دهید یا مکشوفه بودن را؟
خانم ساچیکو موراتا میگوید:
حتما محجوبه بودن را ترجیح می دهم و حد معقول پوشش را می پسندم؛
زیرا لطف زن به محجبه بودن او است.
اصولاً طبع هر انسانی طالب کشف و تنوع ها است.
وقتی زنان به مشکل امروزی مکشوفه باشند، چیزی برای جلب توجه مردباقی نمی گذارند.
هر چیز با اهمیتی وقتی چندین بار رویاروی قرار گیرد، اهمیت خود را از دست می دهد
و این موضوع در تحکیم روابط زناشویی نقش بسیار مهمی و مؤثری دارد.
در مغرب زمین که زن ها قیود را گسسته اند و انواع لباس های کوتاه و زننده می پوشند،
روابط زناشویی آنان از کمترین استحکامی برخوردار نیست.
خبرنگار گفت: وضع زنان ایران در چه پایه ای قابل قیاس و با زنان ژاپن است؟
زن های ژاپنی در هر موقعیت تحصیلی که باشند کار در خانه را ترجیح می دهند، فرزندانشان را خوب تربیت میکنند و برای مردان خود نیز احترام فوق العاده ای قائل هستند.
اصولاً حفظ سلامت به بزرگتر ها، یکی از وظایف اخلاقی مردم ژاپن است
و این مولود تعلیمات مذهبی است که باز هم در ژاپن از مقام و موقعیت خاص برخوردار است.
خانم گاندی میگوید:
«ای زن! اگر آرایش کردن شما تنها به منظور جلب شهوت مرد است،از این کار خودداری کنید و زیر بار چنین خفت و خواری نروید».
آقای آلفرد هیچکاک فیلم ساز مشهور میگوید:
من معتقدم که زن هم باید مثل فیلمی پرهیجان باشد.
به این معنی که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود ،مرد را به نیروی تخیل و تصور زیادتری وادارد.
باید زنان پیوسته بر همین شیوه رفتار کنند؛
یعنی کمتر ماهیت خود را در معرض نمایش قرار دهند و بگذارند مرد برای کشف آنها بیشتر به خود زحمت بدهد.
زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و روبند که بکار میبردند خودبهخود جذاب مینمودند
و همین مسئله، جاذبه نیرومندی به آنها میداد؛
اما به تدریج با تلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان میدهند،
حجاب و پوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود،
از میان میرود و همراه آن از جاذبه جنسی او هم کاسته می شود.
آقای بر تراندراسل میگوید :
از لحاظ هنر، مایه تاسف است که با آسانی به زنان بتوان دست یافت و خیلی بهتر است که وصال زنان دشوار باشد، بدون آنکه غیرممکن گردد.
آقای ویل دورانت میگوید:
آنچه بجوییم و نیابیم عزیز و گرانبها میگردد.
زیبایی به قدرت میل بستگی دارد.
خودداری از انبساط و امساک در بذل و بخشش، بهترین سلاح برای شکار مردان است.
اگر اعضای نهایی انسان را در معرض عام تشریح میکردند.
توجه ما به آن جلب میشد؛ ولی رقبت و قصد به ندرت تحریک می گردد.
مرد جوان دنبال چشمانی پر از حیا است و بیآن که بداند، حس میکند که این خودداری یک لطف عالی است.
چارلی چاپلین به دخترش می گوید:
«برهنگی بیماری عصر ما است و من پیرم. شاید حرفهای خندهدار میزنم؛ اما به گمان من تن عریان تو باید مال کسی باشد که روح عریانش را دوست میداری.»
جودیت میلر (خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز ) مقالهای با عنوان «زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه مییابند» با اشاره به گرایش روزافزون زنان مسلمان به حجاب مینویسد:
چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است؟ پاسخ آن در ارمغان ها است که اصولگرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاورمیانه و به زن و مرد آن تقدیم کردهاند. پوشش برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند به راحتی فعالیت کند از مزاحمت مردان جوانان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف کشور به پایتخت سرازیر شدهاند در امان بماند.
این لباس یک پیامی غیر قابل تردید به اطرافیان میفرستد.
حجاب میگوید:
این زن نجیب است او کار نداشته باشید و به وی اجازه میدهد بدون این که مورد آزار جنسی قرار گیرد در اتوبوسهای شلوغ شهر سوار شود.
رییس انستیتو تعلیم و تربیت آلمان میگوید:
حضور مجزای دختران و پسران در کلاسهای درس مخصوص در دوره ابتدایی میتواند در یادگیری دختران تاثیر بسزایی داشته باشد و در پی تحقیقات انستیتو پژوهشی آلمان میل و رغبت دختران برای یادگیری روش مخصوص علوم ریاضی در کلاسهای مختلط رضایتبخش نیست.
خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از روزنامه لوس آنجلس تایمز می گوید:
برای پیروان و عمل کنندگان به اصول مذهبی سیک ، و یهودیت، ارتدکس و اسلام، لباس، تنها مسئله راحتی و ذوق و سلیقه نیست بلکه بیانگر گستردگی عقیده مذهبی آنها است.
مذاهب خاصی وجود دارند که حد اعلای عفت را پوشش میدادند؛
اما این موضوع بههیچوجه نباید بهمعنای یکنواختی، کسل کنندگی و شلختگی تلقی شود.
در حال حاضر پیروان این مذاهب قوانین مذهبی خود را با ما در هم میآمیزند.
نویسنده این مقاله ضمن گفتگو با چند نفر از جمله خانم «شمیم شیخ» که آموزگار است به نقل از او مینویسد:
باید زیباییهای خود را بپوشانیم تا سبب جلب توجه نادرست نشویم؛
ما نیز مدهای زیادی داریم آن را در مقابل خانمها و شوهرانمان ارائه می کنیم.
دکتر جورج کوری (اسقف اعظم انگلیس) نسبت به انحطاط اخلاقی در میان جوانان این کشور هشدار داد و از بیتوجهی سیستم آموزشی به دروس مذهبی انتقاد کرد و گفت:
این اعتقادات مذهبی در انگلستان بهعنوان یک سرگرمی در افکار عمومی جای گرفته و برنامههای مذهبی مداری بهعنوان یک بخش اضافه نه اصلی مطرح است و بعد ایشان خواستار بازگشت به ارزشهای مطروح در فرمان الهی و رعایت بیشتر موازین ارزشمند اخلاقی شد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به نقل از رادیو فرانسه میگوید:
در ویرجینیای آمریکا طرحی در سال سوم راهنمایی برای جدا کردن دختران و پسران در کلاس درس در دست آزمایش است؛ چون آموزگاران پی بردهاند که دختران بخصوص در ریاضیات و علوم بدون حضور پسران راحتتر به نظر میرسند. به گفته آموزگاران، دختران در کلاسهای مختلط برای آنکه مورد تمسخر و انتقاد پسرها قرار نگیرند کمتر در بحثها شرکت میکند. درحالی که در غیاب پسرها بهتر و راحتتر به سوالات جواب می دهد ظاهر نتایج اولیه این آزمایشات رضایتبخش بوده است.
به گفته آموزگاران دختران خجول در کلاسهای دختران راحتتر هستند؛
اما انجمنهای متعددی ازجمله انجمن ملی زنان آمریکا با این طرح به مبارزه برخاسته است و آن را جدایی و تبعیض جنسی فاحشی میداند.
و در پایان می توان اینطور نتیجه گرفت که از نظر متفکران غربی ، حجاب نیز از ارزش بالایی برخوردار است.