حجاب از نظر معصومین

حجاب و پوشش جزوه سنت های پیامبران و اهل بیت آنها بوده است. ه‍یچ گاه در تاریخ مشاهده نشده است که کسانی همچون اهل بیت و همسرانشان بدون حجاب و پوشش در جامعه حضور داشته باشند و هر سخنی که از نظر معصومین در مورد حجاب به مردم سفارش شده مطمئنا دارای آثار و برکاتی برای آن‌ها بوده است. خانواده هایی که امر حجاب را نزد همسران و دخترانشان اجرا می کنند،برکات زندگی آنها در رزق و روزی و روا شدن حاجت های دنیوی و اخرویشان موثر خواهد بود؛ اما برای عمل کردن به حجاب سنتی (چادر) به آگاهی احتیاج است؛از این رو آنچه معصومین در این باب لازم بوده بیان کرده اند.

حجاب از نظر معصومین

احادیث حجاب از نظر معصومین

امام محمد باقر علیه السلام می فرماید:

«زنان زینت خود را آشکار نکند مگر آنچه پیدا است .زینت ظاهر عبارت است از سرمه، انگشتر، خضاب دست ها و النگو، سپس فرمود:

زینت سه نوع است:

۱. برای همه مردم و آن پوشش از نامحرم است.

۲. زینت برای محارم است و آن جای گردنبند به بالاتر و محل بازوبند و خلخال به پایین‌تر است.

۳.زینتی که به شوهر اختصاص دارد و آن تمام بدن زن است.»

از امام صادق علیه السلام سوال شد:

«برای مرد نگاه کردن به چه قسمتی از بدن زن جایز است در صورتی که محرم او نباشد؟

امام صادق علیه السلام فرمود:

چهره، دو کف دست و دو قدم.»

آنچه استثنا شده دست و صورت، بدون قصد لذت است؛ در رساله احکام فقها آمده است:

«نگاه کردن به صورت و دست ها اگر به قصد لذت باشد حرام است؛ بلکه احتیاط واجب آن است بدون قصد لذت هم نگاه نکند و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد به صورت و دست ها حرام می باشد.»

اسما دختر ابوبکر و خواهر عایشه به خانه پیامبر صلی الله علیه و آله آمد، در حالی که جامه های نازک و بدن نما پوشیده بود.

پیامبر اکرم رویش را از او برگرداند و فرمود:

«ای اسماء! همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود، مگر از مچ دست به پایین و صورتش.»

فضیل بن سیار می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم:

« آیا آرنج زن تا مچ از قسمت هایی است که باید از غیر محارم بپوشاند؟

امام فرمود:

بله! از آن چیزی رو سری قرار می گیرد و همچنین از محل دستبند به بالا، باید پوشیده شود.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطاب به حولاء ( همسر عطاره) می فرماید:

«ای حولاء! زینت خود را برای غیر شوهرت آشکار نکن و برای زن جایز نیست مچ و پایش را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد عواقبی را نیز به دنبال دارد:

۱. خداوند سبحان همیشه او را لعنت می کند.

۲. دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می‌شود.

۳. فرشتگان الهی همه او را لعنت می کنند.

۴.دچار عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده شده است.

ای حولاء! هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی کند، همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمی سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد دین خود را فاسد و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است.»

امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

«برای زن مسلمان جایز نیست که روسری و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند.»

نگاه به موی زن یکی از اعضای بدن زن که بسیار تحریک کننده و زیبا است موی او است‌.و چنانچه موس زن در پوشش و حجاب نباشد، مرد را وسوسه شیطانی فریب می دهد.

دین مقدس اسلام رعایت کردن حجاب و پوشاندن مو را بر زنان و دختران، الزامی می داند مگر برای زنان سالخورده ای که طبق شرایط آن اگر موی آنها پیدا شد گناهی بر آنها نیست.

بزنطی می گوید: از حضرت امام رضا علیه السلام سوال کردم:

« آیا برای مرد جایز است که به موی خواهرزنش نگاه کند؟ فرمود:نه،

مگر اینکه از زنان سالخورده باشد،گفتم: پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود: بلی، گفتم: در مورد خواهر زن سالخورده چقدر برای من جایز است نگاه کنم؟ فرمود:به من و ذراع او از انگشت تا آرنج می‌توانی نگاه کنی.»

همچنین امام رضا علیه السلام می‌فرماید:

«حرام شد نگاه به موهای زنان، برای آنکه اگر موهایشان در برابر مردان نامحرم آشکار شود باعث تحریک و جلب توجه خواهد شد و فساد و بی بند و باری را به دنبال دارد و سبب می شود که در کارهای حرام وارد بشوند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *